Pedagogik som vetenskap
Här är orsaken till att jag blir så yr i huvet emellanåt att det känns som jag har åkt karusell i hundra år!
"De lättsamma formuleringarna till trots ger den korta byggnadshistoriken rum för ett budskap med principiell innebörd: Det centrala i pedagogiken som lärobyggnad och forskningsområde är den dubbla interaktionen, horisontellt och vertikalt. På vilken nivå man än koncentrerar sitt studium av frågor om uppfostran, undervisning och utbildning blir de intressanta från pedagogikämnets synpunkt först när man betraktar samspelet inte bara mellan mål, processer och resultat utan också med deltagarförutsättningar samt organisatoriska ramar och resurser."
"Det finns vidare ytterst goda - fast ännu ej förverkligade - förutsättningar för ett fruktbart samspel med och perspektivbrytning mot den förnyelse som på det pedagogisk-psykologiska planet skett i Göteborg såväl genom Ference Marton och dennes medarbetare i deras "fenomenografiska" studier av inlärningsstrategier och begreppsförståelse som genom Jan-Erik Gustafssons begåvningsforskning."
"På det vågräta planet leder den läroplansanalytiska forskningen genom sin betoning av samspelet mellan mål, ramar, process och resultat till ökade krav på innehållsvaliditet och relevans i den traditionella pedagogiska mätningsforskningen. Den får också konsekvenser för den komparativa pedagogiken"
(Citat från Urban Dahllöfs artikel "Har det svenska pedagogikämnet någon identitet")
GOSH vad mycket som är jävligt svårt att förstå...meeen, jag kämpar vidare. Jag fattar verkligen inte hur jag ska kunna allting till tentan om två och en halv vecka..men man får väl hoppas...haha!
"De lättsamma formuleringarna till trots ger den korta byggnadshistoriken rum för ett budskap med principiell innebörd: Det centrala i pedagogiken som lärobyggnad och forskningsområde är den dubbla interaktionen, horisontellt och vertikalt. På vilken nivå man än koncentrerar sitt studium av frågor om uppfostran, undervisning och utbildning blir de intressanta från pedagogikämnets synpunkt först när man betraktar samspelet inte bara mellan mål, processer och resultat utan också med deltagarförutsättningar samt organisatoriska ramar och resurser."
"Det finns vidare ytterst goda - fast ännu ej förverkligade - förutsättningar för ett fruktbart samspel med och perspektivbrytning mot den förnyelse som på det pedagogisk-psykologiska planet skett i Göteborg såväl genom Ference Marton och dennes medarbetare i deras "fenomenografiska" studier av inlärningsstrategier och begreppsförståelse som genom Jan-Erik Gustafssons begåvningsforskning."
"På det vågräta planet leder den läroplansanalytiska forskningen genom sin betoning av samspelet mellan mål, ramar, process och resultat till ökade krav på innehållsvaliditet och relevans i den traditionella pedagogiska mätningsforskningen. Den får också konsekvenser för den komparativa pedagogiken"
(Citat från Urban Dahllöfs artikel "Har det svenska pedagogikämnet någon identitet")
GOSH vad mycket som är jävligt svårt att förstå...meeen, jag kämpar vidare. Jag fattar verkligen inte hur jag ska kunna allting till tentan om två och en halv vecka..men man får väl hoppas...haha!
Kommentarer
Postat av: KB
Nu ha du vart riktigt duktig å blodgga ju;) keep up the good work, en ska joddla hela storskryt helgen så de ska till massa intressant läsning. Lycka till me pedagogik flummandet;) Du kommer fixa de där bra, de vet jag.
Trackback